Treinbeveiliging

Om treinverkeer in Nederland veilig te laten plaatsvinden, zijn in en langs het spoor allerlei objecten geplaatst waarvan seinen de meest in het oog springende zijn.

Hierachter zit een hoog intelligent systeem waarmee treinen volcontinue in de gaten worden gehouden. Dit noemen we in vakjargon ‘treinbeveiliging’. Fijnmazige elektrotechniek in besturingskasten, technische ruimten en spoorse objecten wordt door BAM veelvuldig gebouwd en aangepast. Eigenlijk komt deze expertise in al onze railprojecten voor, op grote en kleine schaal. Om na elke aanpassing in de infra weer te zorgen voor een veilige treinenloop zijn er uitgebreide testprotocollen om te borgen dat het geheel weer foutloos functioneert en vrijgegeven kan worden. Met recht een specialisme waar in de nabije en verdere toekomst veel van gevraagd gaat worden. Ook om ons voor te bereiden op de komst van de meest moderne variant van treinbeveiliging: ERTMS, zijn wij altijd op zoek naar techneuten die ons mee kunnen helpen om dit nieuwe systeem uit te rollen over ons spoorwegnet in Nederland. Dat kan natuurlijk op ‘kantoor’, maar zeker ook ‘buiten’ in het spoor zelf!