Arthur Hartman

Adviseur Spoorveiligheid en Vervoer bij BAM Infra Rail

Van stagiair naar een management traject

De supportunit Spoorveiligheid van BAM  Infra Rail telt ongeveer 35 medewerkers met specialistische kennis en ervaring. Deze specialisten denken al in de ontwerpfase van een project mee over hoe zaken zo veilig mogelijk kunnen worden gebouwd, in gebruik genomen en onderhouden. Ze leveren expertise voor  Arbo-veiligheid, werkplekbeveiliging, voorkomen van elektrocutiegevaar en vervoer/logistiek op het spoor. Arthur werkt al jaren met veel plezier bij deze supportunit.

Van advies over veiligheid tot beleid

´Ik ben bij BAM ooit als stagiair (baanmonteur) begonnen, toen al bij Rail waar ik voor het eerst met spoor in aanraking kwam. Ik had het zo naar mijn zin dat ik ook mijn tweede stageperiode (landmeetkunde) bij Rail heb gedaan. Na een tussenstap bij een ander spooraannemer ben ik sinds begin 2010 weer terug bij BAM. Eerst als Technische Projectvoorbereider  bij Heavy Rail (projecten)  en nu als Adviseur Spoorveiligheid en Vervoer bij de supportunit Spoorwegveiligheid.

Mijn werkzaamheden zijn heel divers, geen dag is hetzelfde. Daarom stap ik ook elke dag met een glimlach in de auto. Als adviseur lever ik onder andere totaaladvies op het gebied van veiligheid, gezondheid en wet- en regelgeving op en rondom het spoor. Maar het is niet alleen advies, we maken ook beleid en zorgen dat processen optimaal worden ingericht. Het mooie van mijn werk is het samenwerken met collega’s voor de veiligheid van andere collega’s. Wat ik ook zo leuk vind  is dat ik contact heb met iedereen, van het management tot de mensen die echt buiten aan het spoor werken. Dat kan over technische zaken gaan maar ook over het proces of gewoon om ergens over te sparren. Ik ben dus altijd tussen de mensen, gelukkig maar wat ik ben er inmiddels wel achter dat ik echt een ‘mensen mens’ ben.

In mijn takenpakket zit onder andere de rol Procesmanager Vervoer. BAM Infra Rail mag zelf haar groot mechanische materieel (bijvoorbeeld stopmachines) transporteren over het Nederlandse spoorwegnet tussen de treinen van andere vervoerders door. Als Procesmanager vervoer ben ik verantwoordelijk voor het gehele proces van het implementeren van wet- en regelgeving in het veiligheidszorgsysteem tot het ondersteunen van collega’s zoals de machinisten. Door deze rol heb ik regelmatig contact met andere spoorbouwers, leveranciers en met ProRail, samen proberen we  zo veilig mogelijk te werken en kennis met elkaar te delen. 

Passie voor het spoor

Naast mijn formele functie pak ik ook andere dingen graag op. Ik ondersteun  als bouwcoördinator  bij de uitvoering van projecten of heb wachtdienst binnen het vervoersproces. De wachtdienst wordt een aantal keer per jaar gebeld (ook s ’nachts) en dan spring ik mijn bed uit om het probleem of incident op te lossen.  Van kleine dingen tot gevallen met veel impact.

Zo hou ik goed feeling met wat er zich ‘buiten’ afspeelt. Ik heb zelf buiten gewerkt en vind het leuk om daarbij betrokken te blijven. En ja, ik heb zoveel passie voor het spoor en de mensen die er werken dat dit mij extra energie geeft.

Trots op wat ik heb bereikt op mijn 30e

Voor mijzelf zie ik een lange toekomst bij BAM Infra Rail. Ik zit inmiddels in een managementtraject en krijg daarin coaching en begeleiding. Je moet zelf kansen zien en grijpen, en dat doe ik ook. BAM ondersteunt me daar volledig in. Ik zie mezelf ergens de komende jaren in een mooie managementfunctie bij Rail.

Toekomst van de sector

Ik denk dat Rail in Nederland een hele mooie toekomst heeft. Het spoor blijft nog heel lang een van de belangrijkste transportmiddelen. Wel moeten we het spoor in Nederland innovatiever maken om te kunnen blijven groeien en de top drie positie in de wereld te behouden. Daar zet ik me met plezier voor in.