Patrick Schut

Hoofduitvoerder Rail

BAM Infra Rail is de toonaangevende spoorbouwer van Nederland. Betrokken bij complexe, multidisciplinaire projecten met een groot maatschappelijk belang. Met een dagelijkse focus op de efficiënte inzetbaarheid van het spoor, zodat reizigers comfortabel en op tijd van trein en tram gebruik kunnen maken. Om te zorgen dat deze reizigers zo weinig mogelijk hinder ervaren, vinden  werkzaamheden plaats tijdens buitendienststellingen. En dan komt  Hoofduitvoerder Patrick Schut in beeld.

Juist die onregelmatigheid past bij mij

´Werken aan het spoor betekent veel wisselende werktijden. Je werkt in de weekenden, soms ’s nachts en ook op feestdagen. Mij ligt dat enorm en ik vond het ook ideaal voor mijn privé situatie. Toen mijn kinderen nog kleiner waren, kon ik door mijn werk in de weekenden juist door de week meer met ze doen. Op die manier kon mijn vrouw ook gewoon een mooie baan hebben. Maar eerlijk is eerlijk, het moet wel bij je passen dat je niet elk jaar met de kerst de kalkoen kunt snijden´.

Buitendienststelling van het spoor

´Als hoofduitvoerder ben ik verantwoordelijk tijdens de uitvoering van een project. De baas op de put zoals wij dat noemen. Wat ik zo ontzettend mooi vind  is dat er immens veel (verschillend) werk verzet moet worden in een korte tijd. Wij doen ons werk tijdens buitendienststellingen, die zijn altijd in een weekend of bijvoorbeeld in een vakantieperiode. Je moet dan echt een team coachen dat aan hetzelfde doel werkt. Anders red je het niet. En als we niet op tijd opleveren zijn de boetes torenhoog. Ik draai in zo’n weekend diensten van zo’n 12 tot 14 uur, dat zijn lange dagen maar het zo mooi als het allemaal weer op tijd klaar is. Ik ben ontzettend trots op onze prestatie met Utrecht Centraal, het grootste railproject dat ik ooit heb meegemaakt. Echt een enorm complexe opgave die we met een groot team volledig naar wens van onze opdrachtgever naar een goed einde hebben weten te brengen. Daar krijg ik echt energie van´.

Vernieuwen

´Het Nederlandse spoor verdient rap vernieuwing, bijvoorbeeld met innovaties zoals ShimLift (link) maar ook op het gebied van monitoring.  We monitoren 24 uur per dag seinen, wissels, de baan en kunnen daardoor preventief ingrijpen.  Uiteindelijk gaan we voor nul procent storingen zodat de reizigers geen hinder meer hebben. En voor ons zorgt het voor minder brandjes blussen en een rustigere planning.

Een trots spoorhart

Ik ben heel trots op het werk dat ik doe en start  elke dag met een glimlach. Waarom? Het is mooi om met zoveel disciplines en verschillende mensen te mogen werken. Het geeft  enorm veel voldoening als we de klus met zijn allen hebben geklaard. Je ziet wat je bouwt, het geeft me een goed gevoel iets te betekenen voor de samenleving. De combinatie van de mensen, de inhoud van het werk, de vrijheid en het sociale karakter van mijn werkgever BAM, maken dat ik elke dag veel plezier heb. En die gekke werktijden, ja die passen gewoon bij mij en mijn leven.